کد مطلب:288469 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:217

سخنانی از امام باقر
كلینی به سند خود از امام محمد باقر علیه السلام روایت می كند كه فرمود: ان الله عز اسمه ارسل محمدا صلی الله علیه و آله الی الجن و الانس و جعل من بعده اثنی عشر وصیا منهم من سبق و منهم من بقی و كل وصی جرت به سنه فالاوصیاء الذین هم من بعد محمد صلی الله علیه و آله علی سنه اوصیاء عیسی و كانوا اثنی عشر و كان امیر المومنین علیه السلام علی سنه المسیح (علیه السلام): همانا خداوند متعال، حضرت محمد صلی الله علیه و آله را پیامبر بر جن و انس قرار داد و بعد از او دوازده جانشین مقرر فرمود. كه برخی از آنان در گذشته و برخی دیگر باقی مانده اند. نسبت به هر جانشینی سنت و روش مخصوصی جاری گشته است. اوصیای بعد از حضرت محمد صلی الله علیه و آله بر سنت اوصیای حضرت عیسی علیه السلام هستند. آنان دوازده نفر بودند و اینان نیز به همان تعداد می باشند. امیر المومنین علیه السلام بر سنت حضرت مسیح علیه السلام بود. و به سند خود از امام محمد باقر علیه السلام نقل می كند كه فرمود: الاثنا عشر الائمه من آل محمد كلهم محدث علی بن ابی طالب و احد عشر من ولده و رسول الله و علی هما الوالدان:



[ صفحه 149]



ائمه كه دوازده تن می باشند، از خاندان حضرت محمد صلی الله علیه و آله هستند. همگی آنان، فرشتگان با ایشان سخن می گویند و رسول خدا و علی دو پدر می باشند. و به سند خود از امام محمد باقر علیه السلام نقل می كند كه فرمود: یكون بعد الحسین تسعه ائمه تاسعهم قائمهم: بعد از حسین (سلام الله علیه)، نه امام وجود دارند كه نهمینشان قائمشان است. و نیز به سند خود از امام باقر علیه السلام نقل می كند كه فرمود: الائمه اثنا عشر اماما منهم الحسن و الحسین ثم الائمه من ولد الحسین: ائمه، دوازده امام هستند كه از ایشان حسن و حسین و دیگر ائمه از نسل حسین می باشند. شیخ صدوق در اكمال الدین به سند خود از ام هانی ثقفیه، و از امام محمد باقر علیه السلام نقل می كند كه فرمود: هذا مولود فی آخر الزمان هو المهدی من هذه العتره تكون له حیره و غیبه یضل فیها اقوام و یهتدی فیها اقوام، فیا طوبی لك ان ادركته و یا طوبی لمن ادركه: این مولودی می باشد كه (قیامش) در آخر الزمان خواهد بود. او مهدی آل محمد می باشد. حیرتی برای او پدید آید و غیبتی كه در آن گروههائی گمراه شده و جماعتهائی هدایت می شوند. خوشا بر تو اگر او را دریابی، خوشا بر آنكه او را دریابد.



[ صفحه 150]



و به سند خود از امام محمد باقر علیه السلام نقل می كند كه به هنگام ذكر جانشینان راستین پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله، در معرفی آخرینشان فرمود: الثانی عشر الذی یصلی عیسی بن مریم خلفه علیك بسنته و القرآن الكریم: دوازدهمین ایشان آن كسی كه عیسی بن مریم در نماز به او اقتدا می جوید. پس بر تو باد (عمل) به سنت او و قرآن كریم. نعمانی در كتاب غیبت به سند خود از ابوحمزه ثمالی نقل می كند كه امام محمد باقر علیه السلام فرمود: من المحتوم الذی حتمه الله قیام قائمنا فمن شك فیما اقول لقی الله و هو كافر به: از امور محتومی كه حتمیت آن را خداوند تضمین نموده، قیام قائم ماست. پس هر كس در آنچه می گویم، شك نماید، خدا را ملاقات می كند در حالی كه به او كافر است. بعد از آن افزود: بابی و امی المسمی باسمی و المكنی بكنیتی السابع من بعدی. بابی یملا الارض عدلا كما ملئت ظلما و جورا. من ادركه فلیسلم له ما سلم لمحمد و علی فقد وجبت له الجنه و من لم یسلم فقد حرم الله له الجنه و ماواه النار و بئس مثوی الظالمین: پدر و مادرم فدای او باد كه نامش نام من و كنیه اش كنیه من است. او هفتمین امام بعد از من می باشد. پدرم فدای او باد كه زمین را آكنده از عدل می سازد، همان گونه كه از ستم و جور پر شده باشد. پس هر كه او را دریابد، باید به همان سان كه در برابر حضرت محمد و علی سر تسلیم فرود آورد، در برابر او نیز سرا پا تسلیم باشد، كه به این ترتیب بهشت را بر خود واجب ساخته است. اما هر كه در



[ صفحه 151]



برابرش سر به عصیان بردارد، خداوند بهشت را بر او حرام نموده است و دوزخ را در انتظار دارد كه آن جایگاه ظالمان است و چه بد جایگاهی است.